Alweer de laatste dagen! - Reisverslag uit Manuel Antonio, Costa Rica van BonnieKimIvy - WaarBenJij.nu Alweer de laatste dagen! - Reisverslag uit Manuel Antonio, Costa Rica van BonnieKimIvy - WaarBenJij.nu

Alweer de laatste dagen!

Door: BonnieKimIvy

Blijf op de hoogte en volg BonnieKimIvy

22 Januari 2023 | Costa Rica, Manuel Antonio

Met de beelden van de walvissen en dolfijnen nog in gedachten [e-1f60d] gaan we 's avonds richting het restaurant. Dit keer kiezen we voor sushi! Voor Ivy de eerste keer en ze vindt het niet zo'n succes, toch geprobeerd dus dat is top! [e-1f609]

Alweer de laatste nacht in Uvita en de volgende ochtend (dit keer niet wakker gemaakt door de apen om 5.00uur[e-1f9a7][e-1f634]) pakken we de auto in en genieten nog even bij het zwembad voordat we richting Manuel Antonio vertrekken waar ons één na laatste verblijf, Manuel Antonio Park, op ons wacht.

Onderweg stoppen we nog even voor iets lekkers en bekijken we de walvisstaart (strand) nog van bovenaf! Met een gevulde buik gaan we verder op pad. [e-1f697]

Aangekomen in Manuel Antonio gaan we nog lekker afkoelen in het zwembad. Op een gegeven moment ligt Ivy in het water en wij liggen op een ligbedje wanneer er iets in het water (voor ons gevoel richting Ivy) gegooid wordt. Wat gebeurt hier dan?? Ik sta een beetje geïrriteerd op om er iets van te zeggen....is het een aap die vanuit de boom dingen naar beneden gooit!! [e-1f412][e-1f923]

Hij negeert me (waarschijnlijk taalbarrière [e-1f92a]) als ik vraag of hij ermee wil stoppen en gaat rustig door met eten zoeken. [e-1f928][e-1f609]

Na het zwemmen gaan we eten. Op de terugweg zien we een wasbeertje oversteken en horen we kikkers keihard lawaai maken...het blijft toch geweldig wat voor dieren je zomaar overal kunt tegenkomen!!

We hebben een druk programma gehad en kiezen voor een heerlijk dagje strand. We besluiten stoelen en een parasol te huren én ja te zeggen tegen een man die eten en drinken het strand op komt brengen als we dat bestellen. Lekker decadent en verwend, maar top! [e-1f643]

Na het strand duiken we nog ff het zwembad in, douchen we en 'tutten we ons op' voor alweer ons één na laatste avondje hier in Costa Rica, wat vliegt het voorbij!! [e-1f60f]

De volgende ochtend gaan we na een duik in het zwembad nog naar het National Park van Manuel Antonio en daar krijgen we geen spijt van!

Ondanks dat er tegen ons gezegd wordt dat we 80% van de dieren zullen missen omdat we zonder gids op pad gaan spotten we oa 2 verschillende soorten apen (en horen we nog een derde soort) krabbetjes, vogels, een wasbeertje én....een luiaard!!!![e-1f9a5] It's our lucky day!! [e-1f929] We wilden zó graag nog een luiaard in het wild zien en dát is gelukt, en hoe!! We kunnen hem goed zien en hij besluit ook nog een stukje te klimmen, zo ontzettend gaaf!! Check [e-2714]️ nummer uhmmm..tja...ben de tel kwijt [e-1f609] [e-2714]️ bij alles wat we graag wilden zien en dat was veel!! We boffen zo enorm!! [e-2764]️

Tussendoor hebben we nog even gezwommen in de zee. Ons laatste meters in het zoute water..want we rijden na het bezoek aan het park weer richting San Jose. Op naar ons laatste nachtje van deze vakantie.

Een rit van zo'n 4uur zal het uiteindelijk worden maar we komen veilig aan.

Na een ontmoeting met een kakkerlak in de badkamer (Whaaaa) en Bonnie als (opnieuw) reddende engel proosten we met een flink sterke slok (hik[e-1f923]) op ons laatste avondje en op deze vakantie. De koffers staan gepakt, klaar voor de laatste dag. [e-1f622]

Die laatste dag begint met een bezoek aan de Toucan Rescue Ranch. Wat een mooi werk doen ze daar! Het is een opvang voor dieren die hulp nodig hebben. Dit kan zijn door een ongeluk, ziekte of bv dat de dieren als huisdier gehouden zijn en zich (nog) niet kunnen redden in het wild.

Ze hebben 2 kanten op het terrein. Een kant waar dieren opgevangen worden die nog uitgezet gaan worden in het wild (hier konden we logischerwijs niet bij) en een kant waar dieren wonen omdat ze door verschillende redenen niet meer terug kunnen naar het leven in het wild.

Bij elk dier een bijzonder en soms zielig verhaal en wat worden ze met veel liefde verzorgd!! [e-1f970] Ontzettend mooi om te zien tijdens de rondleiding en te horen in hun uitleg!! Blij dat we dit bezoek nog gepland hadden!!

We rijden richting een winkelcentrum vlakbij het bedrijf waar we de auto in moeten leveren en spenderen daar nog wat tijd. We kunnen nog niet helemaal wennen aan alle prikkels. De geluidjes, luchtjes en vele mensen zijn overweldigend! [e-1f635]

En dat was het dan...de vakantie is voorbij en we beginnen na 2,5 week aan onze terugreis.

We leveren de auto in en komen heel vroeg aan op het vliegveld. We hebben vertraging en zijn bang dat we onze tweede vlucht, de overstap in Frankfurt, gaan missen. Zoals het er op dat moment uitziet hebben we 30-45 minuten tijd totdat het vertrek van die vlucht gepland staat, dat wordt spannend.

Tijdens de eerste vlucht gaat het uiteindelijk weer best snel. Ivy slaapt bijna heel de vlucht en voor ons gaat het uiteindelijk ook best rap.

Alles al ingepakt en met schoenen aan landen we in het koude Frankfurt.

En toen: rennen!!! Ivy heeft geen beentjes meer over en wij hebben het ontzettend heet, maar we redden het!!! [e-1f973]

Op naar het laatste korte stukje richting Nederland. [e-1f1f3][e-1f1f1]

Dit gaat heel voorspoedig en binnen 5 minuten (Ivy haar tijd [e-1f923]) landen we op Schiphol. [e-2708]️

Wij wel....de koffers niet[e-1f917][e-1f926][e-1f3fc]‍[e-2640]️ Die staan nog in Frankfurt en hebben de vlucht dus gemist.

Helaas....maar gelukkig weten we nu dat ze zijn gevonden en worden thuis gebracht!

Thuis....we zijn weer thuis!

Thuis waar we weer moeten schakelen in de auto en hem weer moeten starten met de sleutel, thuis waar we het wc papier weer in de wc mogen gooien en de douchekop weer los kunnen halen. Thuis waar het koud is en we de kachel aan hebben ipv de airco. Thuis...daar waar we onze dierbaren weer kunnen knuffelen. [e-1f618]

Thuis...na een onvergetelijke reis! [e-1f60d]

Wat hebben we genoten en wat zullen we nagenieten!

Het was fantastisch!! [e-1f970]

Voor de laatste keer via deze weg:

Veel liefs van ons!

[e-2764]️[e-2764]️[e-2764]️

• 22 Januari 2023 - 19:18

Astrid Mook :

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. En wat een mooie ervaring voor Ivy. Genoten van je verslag. Dank je wel dat we op de reis mee mochten genieten!! Groetjes Astrid

• 23 Januari 2023 - 19:28

Tom Herik:

Mooie ervaring. Denk dat wij die ook maar eens moeten doen.

Leuk ook om je verhaal te lezen Kim.

Lekker nagenieten nu.

Greetz,

Tom

• 23 Januari 2023 - 21:38

Leonie:

Jeetje wat een avontuur zeg! Super stoer van jullie om dit te doen met z'n kleine dame in jullie gezelschap. Erg gaaf Ivy dat je dit allemaal hebt meegemaakt :)

Genoten van jullie verhalen!

Liefs fam. Wind